ماهی شکم پر

مطبخ خانومی

ماهی شکم پر

مهسا رمضانی
مطبخ خانومی

ماهی شکم پر

موادلازم:

ماهی درسته                1عدد

سبزی معطرخردشده(ریحان و جعفری وگشنیز ونعنا)               3قاشق غذاخوری

گردوی خردشده             3قاشق غذاخوری

سیر له شده             3حبه

زرشک                 2قاشق غذاخوری

رب انارغلیظ(بهتره ملس باشه)                2قاشق غذاخوری

گلپر              1قاشق چایخوری

نمک و فلفل                به مقدار لازم

نکته:

سبزی شمالی خالواش و یا اگر دلار هم داشتین  کمی برای معطر شدن استفاده کنین عالی می شه.

ماهی بهتره ماهی سفید باشه ولی اگر نبود ماهی سنگسر و سالمون هم خوبه.ولی در دسترس ترین و ارزونترین ماهی همین ماهی قزل الست که من هم استفاده کردم.

اگر رب انارتون غلیظ نبود وآبکی بود بیشتر استفاده کنین ولی بهتره از رب انار غلیظ استفاده کنین تا موقع سرخ کردن اب نندازه.

طرز تهیه:

فلس وباله های ماهی رو می گیریم وخوب تمیز می کنیم بعدداخل شکم ماهی رو تمیز می کنیم و می شوریم و در نهایت آبشش و چشم ماهی رو خارج می کنیم سر ماهی رو برای زیباتر شدن بذارین روش باشه.بعد تیغ ماهی رو جدا می کنیم به این صورت که از قسمت گردن ماهی تیغ رو در دست می گیریم و به روش پارویی تیغ رو خارح می کنیم.می تونین تیغ رو نگیرین ولی اینطوری بهتره.

برای ماهی شکم پر به هیچ عنوان ندین بیرون پاک کنن وخودتون در منزل وسر فرصت ماهی رو پاک کنین تا گوشت ماهی آسیب نبینه.

وقتی ماهی رو خوب تمیز کر.دیم وشستیم به همه جای ماهی نمک می زنیم و داخل یک سبد می ذاریم و یک شب در یخچال نگه می داریم تا خونابه اش خارج بشه و بوی ضخم ماهی هم از بین بره.بعد هم می شوریم تا خونابه و نمک از بین بره

سبزی خرد کرده و+گردوی خردشده+سیر له شده+زرشک+رب انار رو باهم مخلوط می کنیم.

بعد گلپر و نمک و فلفل رو هم اضافه می کنیم.واگر خالواش ویا دلار هم داشتین اضافه کنین. من هم توی خونه هم دلار و هم خالواش از هر کدوم 1قاشق چایخوری اضافه کردم.

حالا داخل شکم ماهی رو از این مواد پر می کنیم.

بعد با یک سوزن تمیز که روی شعله آتیش استریلش کردیم و نخ کتان شکم ماهی رو می دوزیم.

اگر بخواین در این مرحله به ماهی فرم بدین باید سر و دم ماهی رو با سوزن و نخ به هم وصلش کنین و هلالش کنین که شمالیها به اینکار گردپیچ می گن.

اگر می خواین مثل من سرخ کنین :

تخم مرغ رو با چنگال می زنیم تا از لختگی در بیاد بعد بهش نمک و فلفل می زنیم تا مزه دار بشه.ماهی رو در تخم مرغ می زنیم.بعد ماهی رو در پودر سوخاری می زنیم.بعد در تابه ای که روغن ریختیم و روغنش داغ شده وبا حرارت ملایم سرخ می کنیم وقتی یکطرفش سرخ شد طرف دوم رو هم سرخ می کنیم.

این تصویر سرخ شده ماهی شکم پره.

ولی اگر می خواین در فر قرار بدین به همه جای ماهی زعفران دمکرده بزنین و داخل یک  فویل که خوب با روغن چرب کردین قرار بدین وفویل رو ببندین وچند سوراخ در فویل ایجاد کنین تابخار ماهی خارج بشه.

و در فر با حرارت 180 درجه سانتیگراد به مدت45 دقیقه بپزین. برای زیباتر شدن روی ماهی هم می تونین بعد از پختن ماهی فویل رو بردارین و گریل رو روشن کنین.

این هم تصویر ماهی شکم پر که در فر آماده شده از نظر مزه هیچ فرقی باهم ندارن چه بسا داخل فر بی ضرر هم هست وبا خیال راحت می تونین نوش جان کنین.من این ماهی داخل فر رو در برنامه رنگ زندگی شبکه قزوین برای هم استانیها و هموطنان خوبم آموزش دادم.



موضوعات مرتبط: غذاهای دریایی ، غذاهای شمالی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 9 خرداد 1395برچسب:غذاهای شمالی,غذاهای دریایی, | 15:1 | نویسنده : مهسا رمضانی |




.: Weblog Themes By SlideTheme :.